PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN
PENGENALAN
Tingkah laku adalah merupakan tindakan manusia yang boleh diperhati, diukur dan dinilai dan sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar.
Pengurusan tingkah laku pula boleh ditakrifkan sebagai satu
rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke suatu matlamat
yang telah ditetapkan dengan teknik yang sesuai.
Tingkah laku terbahagi kepada dua iaitu tingkah laku positif dan
tingkah laku negatif.
- Tingkah laku positif terbahagi kepada empat iaitu:
- sikap ingin tahu
- cepat belajar
- proaktif
- pintar cerdas
- Manakala bagi tingkah laku negatif terbahagi kepada tiga iaitu:
- distruktif
- disruptif
- sikap bergantung
- Disiplin asas melibatkan individu dalam masyarakat yang lebih besar. Disiplin asas termasuk mematuhi peraturan-peraturan yang telah ditetapkan oleh institusi-institusi bukan formal dan formal yang wujud dalam masyarakat demi menjaga keharmonian dan kesejahteraan hidup seharian.
- Manakala disiplin intrinsik atau kendiri adalah disiplin yang lahir daripada dalam individu. Disiplin intrinsik merangkumi sifat empati, mempunyai kesedaran sivik, moral, agama dan pergaulan yang tinggi dalam masyarakat.
Punca berlaku salah
laku dan disipilin pelajar dapat dikaitkan dengan tiga teori iaitu:
- Teori fungsionalisme
- Teori konflik
- Teori interaksionalisme
Terdapat empat jenis devian iaitu:
- Devian inovasi - suatu cara memenuhi
matlamat dengan cara yang salah
- Devian ritual - tindakan mengulang-ulang
sesuatu perbuatan
- Devian undur - seseorang yang tidak
berminat dengan matlamatnya
- Devian menentang - menolak matlamat
persekolahan
disiplin pelajar :
Peranan ibu bapa :
- Kawalan yang ketat keatas anak mereka dapat menghindarkan anak mereka terjerat oleh kelompok jahat, dadah, budaya kuning. Ini kerana jenayah kian menjadi-jadi.
- Penglibatan aktif ibu bapa dalam semua aspek persekolahan anak membolehkan mereka mengesan masalah-masalah yang dihadapi oleh anak mereka. Ibu bapa juga bertanggungjawab bagi mewujudkan keadaan yang stabil di rumah supaya kanak-kanak tidak terganggu daripada segi emosi. Keadaan kucar kacir seperti pergaduhan dan perceraian pasti meninggalkan kesan yang mendalam ke atas anak-anak.
- Penekanan pada aspek keagamaan perlu diutamakan oleh ibu bapa. Jika ibu bapa tidak berkesempatan untuk mengajar asas-asas agama kepada anak-anak mereka, wajarlah bagi mereka menghantar anak-anak mereka mengikuti kelas fardu ain. Anak-anak yang tidak dididik dengan ilmu keagamaan yang cukup memudahkan mereka terdedah kepada gejala tidak sihat.
Peranan
Guru :
· Guru perlu mewujudkan hubungan yang harmoni antara guru dan pelajar. Guru-guru perlu mengubah sikap mereka supaya masalah yang timbul tidak berlarutan. Ini bermakna guru perlu bersedia menghadapi dan mengelakkan pelanggaran disiplin berlaku di kalangan pelajar.
· Guru-guru perlu cuba membantu murid yang bermasalah disiplin, menyediakan aktiviti-aktiviti yang kreatif, bertolak ansur, berdialog dan menyediakan tugas-tugas yang bersifat perseorangan sesuai dengan keperluan pelajar yang terlibat dalam disiplin.
Peranan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) :
· Fungsinya antara lain mewujudkan suasana yang selesa dan harmoni di sekolah. Namun begitu, peranan yang dimainkan oleh PIBG sering dipertikaikan. Hal ini berlaku disebabkan oleh sikap ibu bapa itu sendiri yang kurang menunjukkan minat setiap kali mesyuarat PIBG peribadi ataupun urusan pekerjaan. Keadaan ini dapat diperbaiki sekiranya ibu bapa tidak mementingkan diri sendiri, tetapi turut meluangkan masa memberi perhatian dan kerjasama. Ibu bapa yang terdaya turut menghadiri forum, ceramah dan mesyuarat anjuran PIBG.
Peranan Kerajaan :
· Peranan kerajaan dilihat lebih kepada penguatkuasaan undang-undang bagi mengatasi hal ini. Ia biasanya diletakkan dibawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Kementerian patutlah mengkaji, mengemas kini pekeliling-pekeliling mengenai disiplin dan meletakkan petunjuk-petunjuk tertentu bagi menghadapi masalah disiplin di sekolah.
· Terdapat cadangan menempatkan polis di sekolah. Ia dilaksanakan melalui program sekolah angkat dengan kerjasama bersama kementerian pendidikan dan Polis Diraja Malaysia (PDRM). Ia dilihat sebagai usaha murni bagi memastikan sekolah mempunyai hubungan rapat dengan PDRM yang secara tidak langsung menjaringkan hubungan antara badan disiplin dan PDRM.
· Pihak kerajaan perlu sedar kewujudan media berteknologi tinggi pada masa kini yang mudah mendedahkan remaja kepada pelbagai budaya luar yang kebanyakannya merosakkan fikiran mereka. Paparan yang dikemukakan mendorong kepada keruntuhan akhlak remaja.
KESIMPULAN
Masalah disiplin para pelajar hari ini
tidak boleh dipandang ringan kerana jika masalah ini tidak dikawal ia akan
menjadi parasit dan virus dalam masyarakat. Keadaan ini boleh mengundang kepada masalah lebih serius di masa hadapan
seperti terorisme, mogok dan sebagainya. Semua ahli masyarakat tidak boleh
berpeluk tubuh atau menyalahkan pihak lain kerana masing-masing mempunyai
peranan masing-masing. Jika semua pihak memainkan peranan masing-masing, gejala
ini dapat dibenteras dan visi kerajaan untuk mencapai Wawasan 2020 akan tercapai.
Bak kata pepatah, “jika mahu melentur buluh biarlah dari rebungnya”.
Pembentukan emosi yang seimbang dalam diri remaja sangat penting kerana inilah
yang akan mempengaruhi tingkah laku serta pemikiran mereka di masa depan.
Comments
Post a Comment